کارگردان: یدالله صمدی.برنامه نوروزی سینماهای آزادی، مرکزی، آسیا، فلسطین، ایران، سایه، ماندانا، توسکا، رنگین کمان، دروازه طلایی، ادئون و آستارا
کارگردان : ساموئل خاچکیان. آغاز چهارمین هفته نمایش در سینماهای استقلال، بهمن، پیوند، ایران، تهران، اروپا، ماندانا، توسکا، شهر هنر، جمهوری، جام جم، آرام و آستارا
عملیات والفجر هشت
فاو آزاد شد
محمد گرشاسبی/ شکست در عملیات بدر موجب شد فرماندهان برای گرفتن امتیاز از دشمن بهجایی غیر از هورالعظیم بیندیشند. دشمن دیگر دست ایرانیان را در هور خوانده بود وعملیات زمینی هم از زمستان 1361 به این سو به نتایج قابل توجه نمیرسید. پس باید منطقهای تصرف میشد که صدام هرگز تصورش را هم نکند؛ چه جایی بهتر از شبه جزیره فاو. اما برای رسیدن به فاو، عبور از اروند رود لازم بود. رودخانهای خروشان که 1000 متر عرض، 19 متر عمق و جزرومد داشت و در سواحل آن دشمن سختترین موانع را مستقر کرده بود. خبرهترین نیروهای شناسایی به منطقه اعزام شدند تا زمان جزرومد، سرعت آب و نوع موانع دشمن را بسنجند.برای فتح فاو قایق و لباس غواصی بسیاری لازم بود که برای آن طی چند ماه صدها لباس غواصی از داخل و خارج تهیه شد. قایقهای تندرو نیز از سواحل شمالی و جنوبی به منطقه آورده شدند. غواصهای خط شکن ایرانی شامگاه 20 بهمن 1364 در اصل غافلگیری به اروند رود زدند و عملیات والفجر 8 این گونه شروع شد. آنها از موانع ساحلی فاو گذشتند و پیش از طلوع آفتاب فاو را تحت کنترل درآوردند. شامگاه 21 بهمن که خبر سقوط فاو را برای صدام بردند اعلام کرد: «خبر سقوط فاو یک فریب است و ایرانیها باز از هور میخواهند عملیات کنند.» این ترس را قرارگاه سری نصرت در دل صدام انداخت و با انجام یک مانور فریب در هورالعظیم، ارتش بعث را وادار کرد هزاران نیرو به منطقه هور ببرد. غافل از آنکه عملیات اصلی در فاو انجام میشد. سه روز طول کشید که صدام باور کند دیگر صاحب فاو نیست. او لشکر گارد مخصوص همراه با جیش الشعبی را به همراه چند لشکر زرهی روانه جنوب کرد تا فاو را از ایرانیان پس بگیرند. اما بعثیها در 75 روز پاتک سنگین بههیچ نتیجهای نرسیدند. خلبانان هوانیروز یکی پس از دیگری تانکهای صدام را شکار میکردند و اجازه نزدیک شدن آنها را به فاو نمیدادند. حتی ورود میگهای عراقی برای زدن بالگردها هم کمکی به دشمن نکرد.
در یکی از بینظیرترین حوادث هوایی جنگهای جهان اسماعیل صحتی خلبان کبرا، میگ عراقی را هدف قرار داد و منهدم کرد.
شاهکار خلبان ایرانی آن روز، خبر اول خبرگزاری فرانسه بود. حماسه خلبانان را توپخانههای ارتش نیز تکمیل کردند و با ریختن آتش روی جاده فاو-ام القصر پاتکها را ناکام گذاشتند. صدام جنگندههای میراژ فرانسه را به منطقه فاو فرستاد تا گره گشایی کنند. اما در این سو عباس بابایی با مستقر کردن سامانه پدافندی هاوک در فاو، میراژ را هم شکار میکرد. ارتش عراق 90 جنگنده خود به علاوه هزاران نیروی نظامی را در فاو از دست داد. فاو در دست ایرانیان ماند و بمباران شیمیایی هم کاری از پیش نبرد. رادیو بیبیسی حماسه فاو را این گونه تفسیر کرد: «ایران بخوبی در زمین از عهده نبرد برآمد و تصرف این همه اراضی، ضربهای تحقیرآمیز به عراق وارد کرد.»
تراکم چگونه به ادبیات شهری ایران اضافه شد
قصه آسمان فروشی
«تراکم» که حالا چند سالی است بهعنوان شهرفروشی از آن یاد میشود و از سوی بسیاری از کارشناسان بهعنوان اقدامی منفی در مدیریت شهری رد میشود؛ از سالهای دهه 60 وارد ادبیات مدیریت شهری شد و در سال 1364 از سوی محمدنبی حبیبی برای اولین بار عنوان شد. او که برای مذاکره با مدیران شهری اتریش و ایتالیا به قلب اروپا سفر کرده بود بعد از برگشت از سفر در مصاحبههایی از «تراکم عمودی» نام برد. او در یکی از مصاحبهها ی خود که در روزنامه کیهان منتشر شده است، میگوید: «در شهرهای اروپایی که بیش از یک میلیون جمعیت دارند، ساختمانهای مسکونی اکثراً مرتفع بوده و به ندرت کمتر از 4طبقه وجود دارد و اگر این تراکم عمودی در حد معمول در تهران آزاد نشود و حتی اگر بهطور کامل جلوی مهاجرت نیز گرفته شود، افزایش همین تعداد جمعیت تهران بهطور افقی باعث گسترش سرسام آور شهر خواهد شد که ارائه خدمات شهری نظیر آسفالت و غیره به مراتب مشکلتر و خدماترسانی اتوبوس از جمعآوری زباله پرخرجتر خواهد شد.»
اماپشت پرده اصلی شروع فروش تراکم در شهرهای بزرگ در دهه 60 به کاهش بودجه شهرداریها باز میگردد. در سال 1362 و در اوج جنگ تحمیلی دولت که توان پرداخت بودجه به شهرداریها را نداشت؛ در لایحه بودجه سال 1363 که در مجلس شورای اسلامی هم تصویب شد به شهرداریها سه سال زمان داد تا به خودکفایی برسند. طبق مصوبه مجلس وزارت کشور مکلف شد طرح خودکفایی شهرداریها را ظرف شش ماه تهیه و راههایی برای استقلال مالی شهرداریها پیدا کنند؛ تصمیمی که ناشی از تنگناهای شدید مالی دولت بود و در واقع از همان سال شهرداریها را با چالش جدی تأمین منابع مالی روبهرو کرد. از سوی دیگر در سال 1362 قانون دیگری هم در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که دست شهرداریها را در تأمین منابع مالیشان بیش از گذشته بست و آن «انحلال صندوق مشترک شهرداری ها» بود اقدامی که باعث شد دسترسی شهرداریها به بازارهای مالی و توزیع کمکهای بلاعوض دولت میان شهرداریها را بشدت محدود شود. طبق این قانون: «صندوق مشترک شهرداریها منحل و به مجمع عمومی صندوق فوق اختیار داده میشود که نسبت به تعیین اعضاء هیأت تصفیه اقدام نماید، هیأت تصفیه بر طبق مقررات قانون تجارت و این قانون نسبت به امر تصفیه اقدام خواهد نمود.
تبصره 1- وزارت کشور مکلف است درآمدهای مشروع این صندوق و درآمدهای حاصل از اجرای قانون لغو عوارض دروازهای و سایر درآمدهایمرکزی شهرداریها و وجوه حاصل از بازپرداخت وامهای پرداختی صندوق مشترک شهرداریها را طبق آیین نامهای که حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ تصویب این قانون توسط وزارت کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید به منظور نیل به خودکفایی بین شهرداریهای کشور توزیع کند.» بعد از تصویب این قوانین شهرداریهای کشور بخصوص شهرهای بزرگ به فکر راههایی مستقل از دولت برای کسب درآمد در شهرها افتادند که فروش تراکم یکی از جدیترین آنها بود. در همین راستا محمدنبی حبیبی شهردار تهران در سال 1364 اعلام کرد:«براساس مقررات جدید میزان تراکم ساختمانی در محدوده خدمات شهری 5 ساله در شمال خیابانهای انقلاب و آزادی از 120 به 180درصد افزایش یافته و میزان تراکم ساختمانی در زمینهایی که خارج از محدوده 5 ساله پس از انقلاب آزاد شدهاند، از 100درصد به 120درصد افزایش داده شد و بقیه نقاط شهر میزان تراکم همان 120درصد گذشته است.»
مقایسه نقشههای شهر تهران و تصاویر پایتخت در دهه 60 با 70، 80 و 90 بخوبی نشان میدهد که چگونه نبود درآمدهای پایدار شهرداریها و روی آوردن به شهر فروشی و تراکم فروشی در این چند دهه باعث شده؛ نه از آسمان پایتخت چیز چندانی باقی بماند و نه از زمین و باغهای قدیمی آن.
تهیه و تنظیم:حسن مجیدی
مرگ در غربت
غلامحسین ساعدی درگذشت
دکتر غلامحسین ساعدی، نمایشنامه نویس معروف معاصر ایرانی، در حالی که از بیش از پنجاه و سه سال ازعمرش نمیگذشت، روز دوم آذر ۱۳۶۴ پس از یک خونریزی داخلی در بیمارستان سَن آنتوان پاریس درگذشت.
ساعدی در سال 1311 در تبریز چشم به جهان گشود. تحصیلات خود را تا دوره پزشکی دانشگاه تهران ادامه داد و روانپزشک شد.
شهرت غلامحسین ساعدی و آنچه او را در ادب معاصر ایران مطرح کرده است، در درجه اول نمایشنامههای او است.او نخستین نمایشنامه خود را در سال 1339 نوشت و کار نویسندگی را تا آخرین روزهای حیات، با پشتکار ادامه داد. او آثار خود را سالها با نام «گوهر مراد» به چاپ میرسانید و بعدها به جای آن غلامحسین ساعدی را برگزید.وی در مدتی کمتر از 25 سال بیش از سی نمایشنامه نوشت. از کارهای معروف او میتوان به «گاو»، «آی بیکلاهای با کلاه»، «چوب به دستهای ورزیل»، «عزاداران بَیل»، «ترس و لرز»، «پرواربندان»، «بهترین بابای دنیا» و… اشاره کرد. غلامحسین ساعدی در ایران، پنج شماره مجله الفبا را منتشر کرد و سپس در پاریس نیز پنج شماره دیگر از این مجله را به چاپ رسانید. نمایشنامه «اتللو در سرزمین عجایب»آخرین نمایشنامه او است که در اروپا به روی صحنه آورده شد.
فصلنامه ایران نامه – بهار 1365
مرکز استریلیزاسیون در سازمان انرژی اتمی افتتاح شد
برای اولین بار در ایران محصولات پزشکی با اشعه گاما استریل میشود
مرکز تابش اشعه گاما در سازمان انرژی اتمی ایران عصر دیروز توسط نخستوزیر افتتاح شد. با آغاز کار این مرکز برای نخستین بار در ایران محصولات پزشکی پساز استریل شدن بوسیله اشعه گاما به مصرف خواهد رسید.
این پروژه که برای اولین بار در ایران اجرا میشود پس از دو سال و نیم فعالیت به مرحله بهرهبرداری رسیده است. همچنین در استریلیزاسیون بوسیله گاما محصولات پزشکی یکبار مصرف مانند سرنگ، پنبه، کیسههای خون و قطرههای چشمی مجدداً مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
روزنامه کیهان- دوشنبه 4 آذر1364
به اتفاق یک فیلم از تایوان
فیلم ایرانی «دونده» برنده جایزه اول جشنواره نانت شد
فیلم ایرانی دونده بهکارگردانی امیر نادری و فیلم تایوانی «یک تابستان نزد پدر بزرگ» بهکارگردانی هوهسیائد هسیان، مشترکاً جایزه اول هفتمین جشنواره فیلم های سه قاره را در نانت فرانسه به خود اختصاص دادند.بهگزارش خبرگزاری فرانسه از نانت، در این جشنواره 6۰ فیلم از سه قاره آسیا، امریکای لاتین و آفریقا به نمایش در آمد که یازده فیلم در بخش مسابقات شرکت داشت. هیأت داوران جشنواره، جایزه اول را مشترکاً به فیلم ایرانی دونده و یک فیلم تایوانی اهدا کردند.فیلم دونده ساخته امیر نادری است و سناریوی آن مشترکاً توسط بهروز غریبپور و امیر نادری نوشته شده است. فیلمبردارفیلم، فیروز ملکزاده و کار مونتاژ توسط بهرام بیضایی انجام شده است. تهیه کننده فیلم کانون پرورش فکری و بازیگر اصلی فیلم، مجید نیرومند است. کانون پرورش فکری با تأیید برنده شدن فیلم دونده اعلام داشت که این فیلم در جشنواره سینمایی «ونیز» نیز به نمایش در آمده، اما هنوز درباره نظر داوران جشنواره خبری اعلام نشده است....
روزنامه کیهان - چهارشنبه 13 آذر 1364
اولین بار پس از انقلاب
پخش آگهی از صداوسیما آغاز شد
سرپرست انتشارات سروش وابسته به سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی و مسئول موقت پخش آگهیها در تلویزیون، دلایل پخش آگهی از صداوسیما را از روز 10 اسفند 1364اعلام کرد.
«طبق اساسنامه صداوسیما مصوب مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای نگهبان، صداوسیما وظیفه دارد برای تأمین قسمتی از هزینههای خود آگهی پخش کند. بعلاوه دولت در بخشنامه بودجه سال 1365 به سازمانهای دولتی بر برنامهریزی به منظور تدارک منابع مالی دیگری تأکید کرده است. با توجه به این مسائل و مسأله کمبود بودجه برای تأمین هزینههای فنی و برنامه سازی، صداوسیما کمیتهای را مسئول تدوین اساسنامه و ضوابط پخش آگهی تبلیغاتی نمود. این کمیته پس از جلسات طولانی و بررسی شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه، خط مشی، نوع آگهی و شیوه اجرایی مناسبی را تعیین و تبیین کرد که نتیجه شروع آن را همه شنوندگان و بینندگان گرامی دیدهاند.با توجه به اینکه صداوسیما باید در جهت زمینهسازی برای رسیدن به خودکفایی و تحقق کامل سیاست مستقل «نه شرقی نه غربی» در همه ابعاد سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی آن در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی کوشش نماید و در جهت جلب مشارکت عمومی مردم بهمنظور همکاری در گسترش برنامههای تولیدی و خودداری جامعه از زندگی مصرفی و تجملی کوشش کند و همچنین زمینه را برای توسعه تولیدات کشاورزی، دامی و صنعتی تا رسیدن به مرحله خودکفایی فراهم سازد.
پیام آگهی صرفاً جنبه معرفی کالا را داشته باشد و از فریب و اغوای مصرف کننده اجتناب نماید.
- در آگهی، تنها مشخصات واقعی کالا و محل تولید یا فروش آن ذکر میشود.
- استفاده از انعکاس و تلقین ناخودآگاه و تحریکات جنسی جایز نیست.
- سوءاستفاده از انگیزههای اجتماعی، فرهنگی و مذهبی ممنوع است.
- استفاده از ناآگاهی و تمایلات ناشی از غربزدگی جایز نخواهد بود.
- نوع آگهی باید در ارتباط با واقعیت کالا باشد.
- آگهیها نباید مبلغ ارزش های طبقاتی باشد.
- استفاده از صفتهای تفصیلی و عالی ممنوع است.
- کالاهای مورد نظر باید برای مردم مفید و از ضرورتهای زندگی مردم بوده و جنبه تجملی نداشته باشد.
- آگهیها نباید به نحوی ساخته شود که به ارزشهای مذهبی و فرهنگی مردم خدشه وارد نماید.
- آگهیها نباید نیازهای کاذب ایجاد نماید.
- تبلیغ محصولات خارجی به هیچ وجه مجاز نخواهد بود.
صداوسیما در نظر دارد در چند قلمرو آگهی پخش نماید:
1- فرهنگی و هنری شامل نشریات، مجلات، کتب، فیلم، تئاتر و نمایشنامه و نظایر آن.
۲- تولیدات داخلی کشور در زمینه صنعت، کشاورزی و دام.»
روزنامه اطلاعات - سهشنبه 13 اسفند 1364
جمعیت ایران از 43 میلیون نفر گذشت
بر اساس گزارش مرکز آمار ایران جمعیت کشور که در سال ۱۳۵۵ برابر با 7/33 میلیون نفر بوده است، در سال 1363 به حدود 43 میلیون و 400 هزار نفر رسید که از این عده 4/22میلیون نفر مرد و بقیه زن بودهاند. در همین سال 3/22 میلیون نفر از جمعیت کشور در شهرها و بقیه در مناطق روستایی سکونت داشتهاند.
براساس برآوردهای انجام شده از 5/12 میلیون نفر جمعیت فعال کشور در سال 1363 بالغ بر 6/10 میلیون نفر شاغل و بقیه بیکار بودهاند.در سال ۱۳6۳ تعداد ۸5۲ هزار نفر از اتباع ایران از کشور خارج شدهاند که این رقم نسبت به سال قبل، 460 هزار نفر افزایش داشته است.
روزنامه کیهان- دوشنبه26 اسفند 1364